Firmino meraih hat-trick setelah Liverpool menundukkan Arsenal 5-1 di Anfield

Liverpool tidak dapat dihalang dalam perlawanan yang sangat dominan setelah mereka mengalahkan Arsenal 5-1 di Anfield untuk menamatkan 2018 di atas Liga Perdana dengan 7 mata.

The Reds memainkan permainan yang sangat kuat sehingga Pierre-Emerick Aubameyang hanya mempunyai 10 sentuhan dalam keseluruhan permainan dan 60% dari sentuhan itu bermula dari sepakan mula.

Jurgen Klopp kali ini memainkan Fabinho, Wijnaldum di bahagian tengah dalam pembentukan 4-2-3-1 dengan Firmino bermain sebagai peranan penolong di belakang Mo Salah; Sadio Mane dan Shaqiri bermain sebagai pemain sayap.

Pertandingan itu bermula dengan baik untuk Liverpool tetapi Arsenal berjaya menjaring gol pertama perlawanan selepas Maitland-Niles menjaringkan gol dari hantaran bawah Iwobi pada minit ke-11 untuk menjadikannya 1-0 untuk The Gunners.

Ia tidak mengambil masa lama untuk Liverpool membalas balik apabila Firmino menjaringkan dua gol cepat pada minit ke-14 dan ke-16 selepas dia membuat golnya “No look” dan sepakan sudut kanan bawah selepas dia menggelecek 3 pemain pertahanan Arsenal.

Pemain Arsenal tidak dapat bersaing dengan suasana Anfield dan Liverpool menambah dua lagi gol pada minit ke-32 dan ke-45 masing-masing untuk menjadikannya 4-1 pada separuh masa selepas Sadio Mane menjaring gol dari hantaran Mo Salah dari hantaran jauh Robertson yang indah bersama bola penalti Mo Salah berada di belakang jaring setelah dia dijatuhkan oleh Sokratis.

Separuh kedua tidak berbeza daripada separuh pertama apabila Liverpool membuat Arsenal bermain di tempat mereka sendiri.

Roberto Firmino kemudian berjaya mencatat hatrik pertama untuk Liverpool selepas dia menjaringkan gol dari tempat penalti dengan Mo Salah memberikan sepakan penalti kepadanya pada minit ke-65 untuk menjadikannya 5-1.

Jurgen Klopp memberitahu Match of the Day: “Kami tahu pada babak kedua bahawa permainan tidak selesai jadi kami mahu mengawalnya.

“Mo Salah memberi penalti kepada Bobby dan saya hampir menangis kerana kita semua tahu berapa banyak Mo mahu mencetak gol. Ia sangat bagus.

“Ia jelas permainan yang luas. Kami sangat baik dan melakukan apa yang kami mahu lakukan. Kami mahu menekan mereka dan memotong mereka membina.

“Mereka menekan kami juga jadi liar. Tetapi apabila anda mendapat bola, anda perlu tenang.

“Sambutan [untuk gol Arsenal] adalah kelas dunia. Kami tinggal kerang dan benar-benar memaksa kesilapan. Bobby [Firmino] kedua apabila Sadio [Mane] memenangi bola. Wow. Ia adalah pertahanan yang sempurna.

“Keseluruhan 5-1 terhadap Arsenal tidak terlalu kerap, jadi saya sangat gembira dengan pemain-pemain saya.”

Klopp mencerminkan pada apa yang telah berjaya berjaya 2018 untuk pasukannya, tetapi mengatakan bahawa ia tidak bermakna apa-apa jika ia tidak direplikasi pada tahun baru.

“Tidak terlalu buruk,” katanya kepada Match of the Day.


“Pemain-pemain saya telah membuat langkah besar tetapi penting untuk menunjukkan ia satu proses yang positif. Pada tahun 2018, saya tidak ada apa-apa untuk mengeluh. ”

Liverpool kini berjarak 7 mata dari Manchester City selepas pasukan Pep Guardiola mengalahkan Southampton dalam perlawanan yang harus dimenangi untuk mendekatkan diri dengan The Reds.

Kedua-dua pasukan akan menentang satu sama lain di Stadium Etihad pada 3 Januari dan kami berharap Liverpool dapat memenangi perlawanan ini untuk menjarakkan lebih jauh dari Manchester City.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ten − 6 =